Кіровоград24: портал про місто

Кіровоград24: портал про місто

Розділ: культура
Автор: Дмитро Шульга, спеціально для "Кіровоград24"
Дата: 23 травня 2016
Документ знаходиться за адресою: http://kirovograd24.com/culture/2016/05/23/tisno-perepleteni-nitki-chasu.htm
культура, 23 травня 2016

Тісно переплетені нитки часу

Дмитро Шульга, спеціально для "Кіровоград24"


Перед тим, як до мене потрапив примірник збірки оповідань Ірини Цілик "Червоні на чорному сліди", його встигли прочитати кілька осіб, причому різного віку й різного роду занять. І всі вони від книги перебували в захопленні. Тому, уже сам читаючи вміщені в ній твори, намагався зрозуміти чому.


Думаю, насамперед через упізнаваність персонажів та ситуацій, в яких вони опиняються. З героями новел Ірини Цілик ви могли вчитися в одній школі (як з незугарною старшокласницею Сашкою, котра через свій зріст та зовнішній вигляд отримала прізвисько Гайтавер) чи працювати в одному офісі (як з Майєю Дмитрівною з твору "Апрелюшка"). Вони можуть бути нашими сусідами, як молодий хлопець-інвалід Костя та його доглядальниця Надія Степанівна. Або, зрештою, вони можуть бути нами самими, як, наприклад, Женя з оповідання "Помин", котра болісно намагається примирити своє теперішнє зі своїм минулим.


І хоча кожен з цих персонажів по-своєму нещасний, авторка не спекулює на жалості до них. Так, вони викликають співчуття, але в читача, та певно, що й у самої письменниці, жалості до них немає. "Буває й гірше," - скаже один із персонажів про свою долю. Навіть більше, часто вони знаходять в собі сили, здебільшого після зовнішнього спонукання, принаймні зробити перші кроки до зміни свого життя.


До того ж неабияк підкуповує здатність Ірини Цілик створити у своїх текстах оригінальні, особливо пронизливі деталі. Скажімо, сніжка, яку мама з донькою ліплять наприкінці зими, зберігають в морозилці до першого снігу наступної зими. Або зимові яблука, на які влітку наклеюють вирізані з паперу літери, щоб в тих місцях вони не почервоніли та для односельців були "іменні" плоди.


За професією Ірина Цілик кінорежисер, тому іноді здається, що у літературній творчості, як і в кінематографі в кадрі має бути враховане все і працювати все: рухи, кольори, звуки. Наприклад, в оповіданні "Костюм" є дуже синестетичний опис липневого поля з китицями звіробою, вкритими іржею, полинялим цикорієм під звуковий супровід дзижчання-вищання комашні, а десь у небі завмер лелека. Щодо кольористики, то особливо в цьому плані відзначається заголовне оповідання "Червоні на чорному сліди", найбільш особисте у збірці. Кольори тут є джерелом та вказівниками розвитку оповіді, прокладаючи міжчасові містки: червоне плюшеве пальтечко Ліни, бабусі авторки, коли в чотирирічному віці ту застали перші бомбардування червня 1941-го - червона курточка її сина, аби його можна було не загубити в натовпі; червоні гвоздики на асфальті як уособлення першої побаченої смерті та червоні плями крові на чорній підлозі лікарняного ліфта, яку оповідачка миє під час трагічних подій лютого 2014 року. І ці образи вивершують загальний меседж збірки про діалектичність буття, про те, що як переплетені червоне й чорне у традиційній українській вишивці як уособлення радості й суму, так само тісно пов'язані між собою минуле й майбутнє.


P.S. Нагадуємо, що у вівторок, 24 травня, Ірина Цілик та Юрій Іздрик разом із президентом Міжнародної корпорації «MeridianCzernowitz» Святославом Померанцевим презентуватимуть свої найновіші поетичні збірки в Кіровограді. Початок – о 18.00 у Креативному ІТ-просторі «KOWO» (пров. Васильківський, 10, 5-й поверх).


5044Перегляда
Інші матеріали розділу Версія для друку

Коментарі

Ще нема коментарів до цього матеріалу. Будьте першим!
Напишіть ваш коментар
Ім'я:
Коментар: