Кіровоград24: портал про місто

Кіровоград24: портал про місто

Розділ: культура
Автор: Дмитро Шульга, спеціально для "Кіровоград24"
Дата: 16 листопада 2017
Документ знаходиться за адресою: http://kirovograd24.com/culture/2017/11/16/-mezha-mizh-koppoloju-ta-kusturitseju.htm
культура, 16 листопада 2017

«Межа»: між Копполою та Кустурицею

Дмитро Шульга, спеціально для "Кіровоград24"


За останні кілька місяців вітчизняні кінематографісти (чи то суто власними силами, чи то в копродукції) представили українському глядачу неабияке жанрове різноманіття: історико-героїчне кіно, авантюрні комедії та трагікомедії, артхаузні драми, фентезі для родинного перегляду, екранізації класики. З 16 листопада настає черга жорсткої кримінальної драми – у широкий прокат виходить україно-словацький фільм з багатозначною назвою «Межа», який вже встиг здобути не одну нагороду на міжнародних кінофестивалях.


Відверто кажучи, не є таким уже великим шанувальником кіно, що романтизує життя кримінальників, але не можу не відзначити наскільки ретельно пропрацьований центральний образ (і , відповідно, решта персонажів, які з ним пов’язані). Адам Крайняк (Томаш Машталір) , з одного боку, суворий, але справедливий шеф групи контрабандистів (скажімо, дидактично відрубує пальці соратникам, котрі, окрім звичних цигарок, спробували перевезти через кордон наркотики), з іншого – чоловік і батько, котрий піклується про добробут та щастя родини (наприклад, він спочатку відмовляє незграбному залицяльнику своєї доньки, а пізніше, дізнавшись, що та вагітна, у дуже емоційній сцені, взявши рушницю, їде «залагоджувати справу»).


Та й узагалі, тема родини (в безпосередньому та переносному трактуванні), злагоди та довіри в родині, захищеності родини – є наскрізною в «Межі». Особливо цікавим для мене в цьому плані був показ стосунків головного героя зі своєю матір’ю, котра ще за часів комуністичної Чехословаччини змогла стати доволі заможною та впливовою, використовуючи в тому числі й не зовсім законні методи. Особисто я від цього персонажа, зіграного прекрасною акторкою Емілією Вашіаровою (яка просто блискуче виконала головну роль у нещодавньому фестивальному хіті «Ева Нова»), очікував більшого. Як на мене, виглядало б логічно, якби саме мати і вдруге захистила сина від смертельної небезпеки. А от на кого з акторського складу має купитися український глядач – так це на Станіслава Боклана, хоча він тут грає найбільшого поганця.


Якщо акторський ансамбль – бездоганний, то серед небагатьох недопрацювань «Межі» я б назвав те, що Петер Беб’як, здається, так і не визначився, що він знімає: «Хрещений батько» чи «Чорна кішка, білий кіт». Чергування драматично-трагічних моментів з відверто комічними якось розхолоджує глядача.  До того ж, коли вкрай симпатичний своєю незграбністю герой гине, це виглядає надто маніпулятивною грою на емоціях аудиторії.


Проте залишимо висловлене в попередньому абзаці на бачення режисера. Як би там не було, Петер Беб’як зняв міцний зразок жанрового кіно, що має успіх як на фестивалях (нагороди МКФ у Карлових Варах, французькому Аррасі), так і в широких глядацьких колах – «Межа» стала найкасовішим словацьким фільмом за всю історію прокату.  Побачимо, чи зможе ще одна країна виробник, тобто Україна, підтримати цей почин. Принаймні Кропивницький, скидається на те, навряд чи внесе вагому лепту в потенційний успіх –  у «Порталі» показ заплановано лише на одному сеансі й то о 21.30.


801Перегляд
Інші матеріали розділу Версія для друку

Коментарі

Ще нема коментарів до цього матеріалу. Будьте першим!
Напишіть ваш коментар
Ім'я:
Коментар: